3 mája, 2019

Ako zrýchliť alebo spomaliť metabolizmus?

Niečo viac o rýchlosti metabolizmu

Množstvo energie, ktoré spotrebuje vaše telo pre udržanie všetkých vitálnych funkcií organizmu (trávenie, dýchanie, pri udržovaní teploty, na udržanie funkcie srdca, nervového systému, pľúc, obličiek, pečene) v ľahu, v pokoji, neutrálnej teplote okolia bez toho aby ste robili akúkoľvek činnosť – to je bazálny metabolizmus – rozhodujúca zložka celkového energetického metabolizmu, ktorý je alfou a omegou vášho úspechu pri chudnutí. Prečo?

Vynechávanie jedla spomaľuje metabolizmus

Pokiaľ navštívite posilňovňu 3 krát týždenne, kde budete hodinku cvičiť a 2 krát v týždni po hodine budete plávať či jazdiť na bicykli, vášmu telu ste dopriali 5 hodín aktivity, ktorá vám likviduje kalórie. Je to „LEN“ 5 hodín zo 168 (t.j. počet hodín týždňa). Takže vďaka bazálnemu metabolizmu behom týždňa spálite podstatne viac kalórií, ako „LEN“ športovými aktivitami. Športové aktivity dokážu chudnutie výrazne uľahčiť a zefektívniť, napriek tomu však vašou primárnou snahou pri chudnutí by malo byť udržanie bazálneho metabolizmu na vysokej úrovni. Pokiaľ k spotrebovanej energii vďaka bazálnemu metabolizmu pridáte spotrebu energie z bežnej činnosti (chôdza, pracovná činnosť v zamestnaní, domáce práce atď.) a zo športových aktivít, k tomu pridáte znížený príjem kalórií (nie hladovanie, len zníženie energetickej hodnoty vášho jedla výberom vhodných potravín), máte pred sebou základný vzorec pre úspešné chudnutie.

Čo vám spomaľuje metabolizmus?

  • vynechávanie jedla – vynecháte napr. raňajky a prvé jedlo prijímate až na obed, „dopriali“ ste svojmu telu minimálne 12 hodín hladovania, vďaka čomu znížite svoj metabolizmus až o 40%
  • nesprávne rozloženie živín prijímaných z jedla behom dňa – v prvej polovici dňa minimum, maximum v druhej polovici-
  • nadmerný príjem kalórií – zvlášť v poslednom jedle dňa, pred nočným spánkom
  • ťažké jedlá s vysokým obsahom nevhodných tukov
  • Nedovoľte, aby tuky tvorili viac než 30 % vášho denného energetického príjmu,
  • nezabúdajte že „dobré tuky“ naopak telo nevyhnutne potrebuje.
  • nedostatok spánku
  • nedostatočný príjem tekutín
  • chýbajúca športová aktivita, resp. denný režim bez dostatočnej fyzickej činnosti
  • nadváha, obezita, vysoký podiel tuku v tele

Čo zrýchľuje metabolizmus?

  • Aj úspešné modelky dnes trénujú v posilňovni a nemajú svaly ako kulturista! Napriek tomu potrebujete pravidelný silový tréning, pri ktorom používate dostatočne vysokú tréningovú záťaž (aj taký, s ktorými zvládnete maximálne 6-10 opakovaní či funkčný tréning s váhou vlastného tela), doplnený o aeróbnu aktivitu.
  • kvalitné raňajky resp. strava v prvej polovici dňa, pravidelný príjem jedla s podielom bielkovín
  • dostatok spánku, ktorý je neprerušovaný
  • príjem špecifických zložiek (je jedno, či ich nazveme doplnky, potraviny, pochutiny), so schopnosťou  pozitívne ovplyvniť metabolizmus,
  • primeraný príjem tekutín – tzn. obyčajné vody, nie vody minerálne, sladené, mlieko, pivo, alkohol

Komentáre

Komentárov

Obchod so športovými potrebami, módnym športovým oblečením a doplnkami výživy.