21 apríla, 2019

Minerály a ich funkcie v organizme

Minerály zohrávajú v organizme množstvo dôležitých funkcií. Minerály ako vápnik, fosfor a magnézium sú potrebné pre zdravé kosti a zuby. Draslík je nevyhnutný pre správnu funkciu mäkkých tkanív ako pokožky, svalov a nervov. Železo má význam pre zdravú krv. Sodík zasa predstavuje základnú zložku všetkých telesných tekutín. Minerály sú pre organizmus potrebné v minimálnych množstvách a ich veľkou výhodou je, že sú pomerne široko zastúpené v rôznych druhoch potravy.  Ak konzumujete pestrú stravu, je veľmi nepravdepodobné, že vám budú minerály chýbať.

Minerály a ich funkcie v organizme

Draslík – K

Minerál draslík zohráva dôležitú úlohu pri transfere vzruchov v nervoch a svaloch, v procese bunkovej látkovej výmeny, pri enzýmových reakciách a syntéze svalových bielkovín z aminokyselín v krvi.
Uplatňuje sa pri trávení sacharidov, pri prenose glykogénu, stimuluje vylučovanie inzulínu. Podieľa sa na zachovávaní rovnováhy pH v tele, ovplyvňuje osmotický tlak a hospodárenie s vodou. Je dôležitý pre správny rast, udržiava pokožku zdravú, stimuluje činnosť obličiek pri zbavovaní sa toxicity.

Najvhodnejšie prírodné zdroje draslíka sú biela fazuľa, hrach, vlašské orechy, mandle, hrozienka, zemiaky, špenát, sušené slivky a paprika.

Fosfor – P

Minerál fosfor prispieva k udržiavaniu acidobázickej rovnováhy (udržuje pH krvi). Pozitívne ovplyvňuje kvalitu kostí a zubov a je dôležitý pre telesný rast. Podieľa sa na správnom fungovaní svalov a nervov. Reguluje homeostázu fosfátov prostredníctvom hormónov.

Najvhodnejšie prírodné zdroje fosforu sú tekvicové semenná, obilniny, jačmenné lístky, mak, strukoviny, mlieko a mliečne výrobky, čerstvé mäso, ovocie.

Horčík – Mg

Minerál horčík je dopravcom inzulínu, kontroluje hladinu cukru v krvi. Stabilizuje bunkové membrány interakciou s fosfolipidmi. Napomáha získať a využívať slnečnú energiu. Pozitívne vplýva na srdcovocievny systém a zúčastňuje sa na nervovo-svalovej dráždivosti. Zabraňuje ukladaniu vápniku v obličkách a vzniku obličkových kameňov.

Najvhodnejšie prírodné zdroje horčíka sú strukoviny, ovsené vločky, celé zrná, otruby, divoká ryža, tmavozelená listová zelenina, sója, syry, kakao, orechy, čokoláda, pečivo.

Jód – I

Minerál jód normalizuje funkciu štítnej žľazy. Brzdí vznik a rozvoj kardiovaskulárnych ochorení. Reguluje procesy detoxikácie produktov metabolizmu. Podporuje štandardný duševný vývoj a mentálnu vyrovnanosť. Podieľa sa na obnove buniek a regenrácii tkanív.

Najvhodnejšie prírodné zdroje jódu sú morské ryby, jodidovaná morská a kamenná soľ, morské riasy, mlieko a mliečne výrobky, vajcia, zelenina, strukoviny, višne, čerešne, citrón, čokoláda.

Selén – Se

Minerál selén chráni bunkové membrány pred vírusovými a bakteriálnymi infekciami, podporuje liečbu sklerózy multiplex, svalovej dystrofia a iných autoimunitných chorôb. Má významné protizápalové a protirakovinové vlastnosti a vylepšuje funkciu pečene, svalov a detskej žľazy.

Najvhodnejšie prírodné zdroje selénu sú slede, kraby, langusty, bravčové, hovädzie, teľacie obličky, pečeň, srdce, vaječný žĺtok, para orechy, obilniny, kukurica, celozrnné výrobky, ovsené vločky, hnedá ryža, huby, cibuľa, cesnak, brokolica

Zinok – Zn

Minerál zinok ovplyvňuje funkciu pohlavných orgánov, tvorbu hormónov a celkovú plodnosť u mužov. Zlepšuje prirodzenú imunitnú reakciu voči infekciám, podporuje hojenie rán a vredov, zrýchľuje epitelizačný proces. Je nevyhnutný pre syntézu proteínov a tvorbu DNA

Najvhodnejšie prírodné zdroje zinku sú pšeničné otruby a klíčky, väčšina húb, hovädzia pečeň, ryby, orechy, fazuľa, hrach, šošovica, kakao a ďalšie.

Sodík – Na

Minerál sodík podporuje látkovú výmenu bielkovín a uhľohydrátov, vplýva na hospodárenie s vodou v tele, reguluje chemické procesy a pomáha procesu trávenia a zabezpečuje vedenie nervového vzruchu.

Najvhodnejšie prírodné zdroje sodíka sú červená repa, ovsené vločky, ryža, kyslá kapusta, zeler, špenát, hrozienka a južné ovocie.

Vápnik – Ca

Minerál vápnik je dôležitý pre nervosvalovú dráždivosť a pre vedenie nervových vzruchov ďalej pre zrážanlivosť krvi, hojenie a činnosť svalov. Koordinuje srdcové sťahy a pravidelný tep a podieľa na významných biochemických reakciách.

Najvhodnejšie prírodné zdroje vápnika sú mlieko, jogurt, tvaroh a syr. Ďalšie zdroje sú mak, sezam, tofu, sója, mandle, ružičkový kel, brokolica, losos.

Železo – Fe

Minerál železo viaže kyslík na červené krvinky, zabezpečuje prenos kyslíka z pľúc do celého tela a celkovo výmenu dýchacích plynov. Ďalej zabezpečuje normálnu činnosť organizmu – mozgu, svalov, štítnej žľazy a imunitného systému. Pomáha predchádzať anémii a podieľa sa na tvorbe energie.

Najvhodnejšie prírodné zdroje železa sú ryby – melasa, hovädzia a teľacia pečeň, hovädzie, jahňacie mäso, šťava zo sliviek, sušené marhule, orechy, sezam, semená slnečnice, tekvicové semená, ľan, mak, kokos, hrozienka, pšeničné klíčky, otruby, strukoviny, listová zelenina.

Kremík – Si

Minerál kremík chráni pred alergiami. Pozitívne ovplyvňuje vývoj kostí a chrupaviek. Zvyšuje elasticitu ciev a kože (antisklerotické účinky). Chráni pred zápalmi močových ciest a zabraňuje v tvorbe močových kameňov. Napomáha absorpcii vápnika.

Najvhodnejšie prírodné zdroje kremíka sú paprika, cibuľa, cesnak, petržlenová vňať, višne, pažítka, paradajka, špenát, banán, ríbezle, šípky.

Mangán – Mn

Minerál mangán podieľa sa na produkcii energie, raste kostí a chrupaviek. Zúčastňuje sa na syntéze cholesterolu a mastných kyselín. Likviduje retrovírusy, o ktorých sa predpokladá, že sú jedným z faktorov spôsobujúcich rakovinu a ochraňuje pred rednutím kostí a artrózou.

Najvhodnejšie prírodné zdroje mangánu sú vaječný žĺtok, pšeničné zrná, cvikla, orechy a hrach.

Meď – Cu

Minerál meď udržuje správnu pigmentáciu tkanív. Je dôležitá pre pevné cievy, šľachy, kosti a nervy. Taktiež je potrebná pre tvorbu krvného farbiva (hemoglobínu) a bielych krviniek a zvyšuje odolnosť voči infekciám.

Najvhodnejšie prírodné zdroje medi sú morské ryby, celozrnné obilie, bôb, slivky, hrach a teľacie mäso.

Síra – S

Minerál síra napomáha kráse a zdraviu vlasov a pokožky je dôležitá pri tvorbe kolagénu, podporuje vylučovanie žlče a chráni pred radiáciou

Najvhodnejšie prírodné zdroje síry sú syr, obilniny, strukoviny, tmavo listová zelenina, mlieko, vajcia. mliečne výrobky a mäso.

Chróm – Cr

Minerál chróm reguluje metabolizmus cholesterolu (znižuje hladinu zlého a zvyšuje hladinu dobrého). Zohráva dôležitú úlohu pri stabilizácii hladiny cukru v krvi. Podporuje tvorbu svalov a optimálnu využiteľnosť tukov na tvorbu energie, čím pomáha pri zvyšovaní podielu svalov na úkor tukov. Pôsobí proti degeneratívnym ochoreniam a predčasnému starnutiu.

Najvhodnejšie prírodné zdroje chrómu sú Kukurica, syr, čierny čaj, mäso, zemiaky, droždie, strukoviny, kakao, pečeň a cereálne.

Komentáre

Komentárov

Obchod so športovými potrebami, módnym športovým oblečením a doplnkami výživy.