23 apríla, 2019

Najčastejšie chyby pri športovaní

Ani vy nechcete robiť najčastejšie chyby pri športovaní?

Aby ste nerobili najčastejšie chyby pri športovaní, pomôže vám dodržiavanie základných zásad pri športovaní a zároveň môžete predísť predísť rôznym nepríjemnostiam, zraneniam alebo prípadným dlhodobým a dokonca nezvratným bolestiam, či už v súčasnom alebo v neskoršom období.

Preto chceme poukázať na najčastejšie chyby pri športovaní, či už pred tréningom, počas tréningu alebo po samotnom tréningu. Najčastejšie chyby pri športovaní neberte na ľahkú váhu a preto sa snažte z nich poučiť.

Aby ste nerobili najčastejšie chyby pri športovaní dbajte na rozcvičku astrečing
Pri športovaní dbajte na poriadnu rozcvičku a strečing

Tréning na lačný alebo preplnený žalúdok

Je značne nerozumné trénovať s prázdnym žalúdkom. Lačný organizmus má totiž nízku hladinu krvného cukru a nedostatok energie čo pocitovo spôsobuje nechuť trénovať a spravidla zažijete nudný, nezáživný tréning a „škvŕkanie“ v žalúdku bude určite brániť odhodlaniu dokončiť plánovaný tréning. K udržaniu telesnej energie a pripravenosti trénovať v ľubovoľnej dobe konzumujte  5-7 jedál pravidelne počas celého dňa cca každé 2,5-3 hodiny. Dodržiavajte pestrú a vyváženú stravu.

Ak budete pociťovať potrebu doplniť energiu hlavne pred tréningom, je vhodné použiť predtréningové stimulanty inak povedané predtréningové pumpy.

Pri pití sa vyhýbajte presladeným nápojom ako cocacola, sprite a podobne. Naopak vhodné je piť napríklad džús zo 100% zastúpením ovocných štiav zriedený vodou, prípadne energické nápoje vhodné na konzumáciu počas tréningu takzvané Energizéry alebo iontové nápoje.

Nesprávne rozcvičenie

Rozcvičenie má jednoznačne obsahovať najmenej 5-10 minút aeróbnej aktivity ako beh, chôdza bicyklovanie a podobne. Ďalej by malo nasledovať  rozohriatie hlavných svalových partií kvalitnou strečingovou rozcvičkou.

Strečing udržuje normály rozsah pohybu v kĺboch, poddajnosť svalov a šliach čo zabezpečuje aby boli odolnejšie proti zraneniu.

Pokračujte rozcvičením svalových partií, ktoré sú súčasťou vášho tréningu. Rozcvičenie je vhodné prevádzať najmä rovnakým pohybom akým ich budete zaťažovať počas ostrého čiže aktívneho tréningu. Na rozcvičenie používajte záťaž v rozpätí 15% až 25% z vášho maxima bez takzvanej výbušnosti.

Buďte vždy duševne pripravený

Pri tréningu si vždy predstavujte váš cieľ ako ho máte splnený a myslíte na to, že ho len zdokonaľujete do ideálneho stavu. Napríklad šprintéri, že dosiahli svoj stanovený čas, tenisti, že porazili svojho soka, kulturisti by si pri tréningu akejkoľvek partie ju mali predstavovať  takú, akú ju vždy chceli mať.

Ďalej si stanovte v blízkej dobe dosiahnuteľné ciele a poctivo ich kontrolujte. Nemá význam si stanovovať dlhodobé ciele s obzorom rokov a hlavne nemú byť dokonca až nedosiahnuteľné.

Dajte stranou všetky vzťahy, pracovné aj osobné problémy a zamerajte sa na najbližšiu úlohu, ktorou je tréning. Ani sa nenazdáte a tréning bude za vami a po ňom sa každodenné rozptyľovanie prestane zdať dôležité.

Pred tréningom odbúrajte stres a plne sa sústredte len na váš výkon
Na tréning treba byť duševne pripravený

Nedoplnenie tekutín

Pri tréningu sa prejavuje na tele potenie a to ochudobňuje vaše telo o tekutiny, vitamíny a minerály. Ideálne je piť 30-60 minút pred tréningom najvhodnejšia je voda alebo v prípade únavy predtréningové pumpy, trochu behom neho a čo najviac po každom tréningu.

Pre tých čo majú za cieľ spaľovať tuk máme správu, že voda je v tomto procese nepostrádateľná. Bezpodmienečne sa vyhýbajte sa dehydratácii. Ak však požívate alkohol, fajčíte, pijete odvodňujúce nápoje ako napríklad kávu, je riziko dehydratácie omnoho vyššie. Netreba zabúdať, že dehydratáciu spôsobuje aj stres.

Nedostatočný odpočinok

Pre podanie lepšieho výkonu na tréningu, nezaškodí pred tréningom malý odpočinok
Doprajte telu dostatočný odpočinok

Nesporne rovnako dôležité ako samotný tréning je aj to aby bolo telo zregenerované a oddýchnuté. Nesmierne dôležité je posúdiť kedy treba na tréningu poľaviť a tak sa zároveň zotaviť. Pri dlhodobej únave, nechutenstve, premáhania sa do tréningu nezaškodí vynechať tréning či dva. Tak isto nezaškodí ani krátke zdriemnutie si pred tréningom.

Uctievanie najlepších, takzvaných hrdinov

Uvedená téma je tiež určená najme pre osoby s vidinou skorších výsledkov a prejavuje sa najmä pri tréningoch v posilňovni pri formovaní postavy. Upravovanie jednotlivých cvikov, nedaj bože celých tréningov podľa ľudí v posilňovni iba preto, že majú ideálnu postavu môže mať za následok katastrofické následky. Skvelá postava ešte neznamená, že jej vlastník pozná tajomstvo tréningového úspechu.

Načúvajte radám tých, ktorí naozaj vedia ako oprávnení tréneri alebo niekto so vzdelaním v anatómii či fyziológii cvičenia. Najlepší tréneri sveta mali síce postavy zdravé, avšak nemožno ich považovať za perfektné či ideálne. Sú to ale ľudia s výbornými znalosťami a sú dobre informovaní.

Nesprávna technika cvičenia

Medzi najčastejšie chyby pri športovaní patrí aj nesprávna technika cvičenia. Nezabúdajte na techniku aby ste predišli zraneniam. Záťaže sú pre zväčšenie objemu, sily a pre zvýšenie kondície dôležité, ale presná technika zaisťuje správnu činnosť kĺbov v správnom pohybovom rozsahu. Toto Vám zabezpečí skutočnú prácu cielených svalových a svalových skupín. Nenechajte sa uniesť napríklad v posilňovni obrovskými váhami, ktoré zdvíhajú akurát ego ale to je asi tak všetko. Správna technika je nesmierne podstatná.

Sedenie, ležanie a medzi jednotlivými časťami tréningu

Sedenie na mieste môže spôsobiť nahromadenie krvi vo vyčerpaných svaloch a viesť až ku stuhnutosti. Krátky strečing alebo prechádzanie vaše svalstvo trochu osvieži a zlepší obeh krvi a podporí ďalšiu časť tréningu. Mimoriadne dôležité je zostať na nohách a pohybovať sa najmä keď zaťažujete dolné končatiny.

Rozprávanie sa v prestávkach tréningu – debatovanie

Taktiež debata počas prestávok vás vyvedie z koncentrácie a spravidla si neustrážite vhodnú dĺžku odpočinku medzi cvičeniami. Keď navyše debatujete hlasno narušujete koncentráciu na prevádzanie cvikov aj u športovcov vo vašom okolí a preto berte na to ohľad.

Medzi najčastejšie chyby pri cvičení patrí rozprávanie cez prestávku
Rozprávanie pri cvičení narušuje koncentráciu

Zanedbávanie slabých miest

V každom športe sú jedinci, ktorí majú rezervy prípadne v niečom zaostávajú za konkurenciou. Neprepadnite zlozvyku trénovať najmä to čo vám ide najlepšie. Tento zlozvyk patrí medzi najčastejšie chyby pri športovaní a zároveň je to spomaľovanie cesty k celkovému úspechu.

Zlepšovaním zanedbaných, zaostávajúcich a slabších miest vám pomôže rýchlejšie dosiahnuť cieľ. Po dosiahnutí aspoň čiastočného úspechu vás začne baviť aj tréning takto zaostalých častí tréningu prípadne svalových skupín alebo výkonov.

Ignorovanie potrieb tela

Pri akomkoľvek športe je spotreba živín ako vitamínov, minerálov, proteínov, stopových prvkov a tak ďalej omnoho vyššia ako u nešportujúceho človeka. Preto dôležitou súčasťou správneho jedálenského programu sú doplnky výživy.

U silových športov to platí obzvlášť a najme u kulturistiky. Dajte svojmu telu to, čo si po dlhom tréningu zaslúži a čo potrebuje a ono vás nesklame. Z dôvodov tréningových a telesných odlišností experimentujte a zistite, ktoré doplnky výživy sú pre vás najlepšie.

Komentáre

Komentárov

Obchod so športovými potrebami, módnym športovým oblečením a doplnkami výživy.