máj 12, 2019

Vitamíny a ich pozitívne účinky v organizme

Prečo sú vitamíny dôležité?

Vitamíny, ktoré sa v malých množstvách nachádzajú vo väčšine potravy, pomáhajú riadiť životne dôležité procesy v organizme. Pretože organizmus si ich nie je schopný syntetizovať, je potrebné zabezpečiť ich prísun potravou.

V skupine vitamínov rozpustných v tukoch  sa nachádzajú vitamín A, vitamín D, vitamín E a vitamín K. Tieto vitamíny na to, aby sa rozpustili a vstrebávali v tráviacom trakte, potrebujú určité množstvo tukov a minerálov a ukladajú sa v pečeni.

V skupine vitamínov rozpustných vo vode sa nachádzajú vitamín B1 tiamín, B2 riboflavín, B3 niacín,  B5 kyselina pantoténová, B6 pyridoxín, B9 kyselina listová, B12 kyanokobalamín, C kyselina askorbová, H biotín, cholín. Tieto vitamíny sa v organizme neukladajú, preto je nutné ich denne dopĺňať.

Nedostatočné množstvo vitamínov môže viesť k poruchám zdravia, či už vo forme zvýšenej náchylnosti k chorobám alebo rozvoju špecifických chorobných stavov. U detí sa nedostatok vitamínov môže prejaviť napríklad aj poruchami rastu.

Vitamíny sa nachádzajú aj v ovocí a zelenine
Vitamíny sa nachádzajú vo väčšine potravy

Vitamíny sú síce životne dôležité, ale sú potrebné iba v malých množstvách teda v odporúčanom príjme. Hoci neustále rastie počet ľudí užívajúcich vitamínové doplnky, suplementácia vitamínmi je odôvodnená iba v prípade nedostatku pestrej a vyváženej stravy alebo pri malej v horšom prípadne žiadnej konzumácii ovocia a zeleniny . Pri ich nadmernom príjme sa buď hromadia v organizme, čo môže byť potenciálne nebezpečné, alebo sa vo zvýšenom množstve vylučujú. Pestrá a vyvážená strava pozostávajúca zo širokého spektra živočíšnych a rastlinných potravín dokáže zabezpečiť plynulý a adekvátny prísun vitamínov, a tým aj zabrániť vzniku chorobných stavov z ich nedostatku.

Vitamíny rozpustné v tukoch (A, D, E, K, F)

Vitamín A
Podporuje rast organizmu a zrakové vnemy. Zvyšuje odolnosť voči infekčným chorobám.
Pri nedostatku dochádza k poruche rohovky a sietnice.

Vitamín A zdroj: ryby a pečeňový tuk, mlieko, vajcia, mrkva (v rastlinných materiáloch sa nachádza len ako provitamín)

Vitamín D
Spevňuje kosti pretože podporuje ukladanie vápnika a horčíka v kostiach. Tvorí sa ožiarením pokožky ÚV lúčmi.
Nedostatok spôsobuje zakrivenie chrbtice najmä v mladom organizme.

Vitamín D zdroj: rybí tuk (predovšetkým makrela a tuniak), žĺtky, mlieko a maslo

Vitamín E
Vitamín E je výborný antioxidant.
Pri nedostatku hrozí poškodenie periférnych nervov, svalov a sietnice,

Vitamín E zdroj: klíčky pšenice, rastlinné oleje, mlieko, zelenina

Vitamín E sa vyskytuje aj v mliečnych výrobkoch, zelenine
Vitamín E sa nachádza aj v mlieku

Vitamín K
Upravuje zrážanlivosť krvi, umožňuje tvorbu protrombínu v pečeni, čím zabraňuje vykrvácaniu.

Vitamín K zdroj: pažítka, špenát, kapusta a iné zelené časti rastlín

Vitamín F
Je katalyzátorom biochemických reakcií v organizme.

Vitamín F zdroj: ovocie, zelenina, múka

Vitamíny rozpustné vo vode (P, B, C, H)

Vitamín P 
Nedostatok zapríčiňuje závažné ochorenie kože pellagra, ktoré sprevádza zhrubnutie, zdrsnenie kože a jej následné odlupovanie.

Vitamín P zdroj: pečeň, droždie, zelenina (rajčiny), mlieko

Vitamín B
Predstavuje skupinu veľmi dôležitých vitamínov označovaných B1 – B12

Vitamín B1 
Spevňuje nervstvo a svalstvo.
Nedostatok spôsobuje chorobu beri-beri (zápal kĺbov, svalov). Dôležitú úlohu hrá v metabolizme sacharidov.

Vitamín B1 zdroj: kvasnice, strukoviny, klíčky, oriešky, vnútornosti, ovsené vločky, zelenina

Vitamín B2
Rastový vitamín. Nedostatok ale aj nadbytok spôsobuje opuchy na perách, jazyku, zápaly očných spojiviek. C

Vitamín B2 zdroj: vnútornosti, droždie, vajcia, pivo

VaVajce obsahujú podstatný vitamín B2
Vitamín B2 sa nachádza aj vo vajíčku

Vitamín B5 
U človeka nie sú choroby z nedostatku vitamínu B5 známe. Konjugát kyseliny pantothenovej je rastovým faktorom pre niektoré mikroorganizmy.

Vitamín B5 zdroj: vyskytuje sa v každej živej hmote, najbohatší zdrojom sú vnútornosti, droždie, žĺtok, čerstvá zelenina

Vitamín B6
Udržuje činnosť ústredného svalstva, má upokojujúce účinky, podporuje tvorbu krviniek a ukladanie tukov.

Vitamín B6 zdroj: syry, mlieko, droždie, obilné klíčky, celozrnný chlieb

Vitamín B12
Je liekom proti chudokrvnosti. Nenachádza sa v žiadnom rastlinnom materiále.

Vitamín B12 zdroj: vnútornosti, synteticky sa vyrába z medziproduktov vznikajúcich pri výrobe antibiotík

Kyselina listová
Nedostatok sa prejavuje zhoršením krvného obrazu, zúčastňuje sa na dôležitých metabolických dejoch. Synergicky s kyselinou listovou pôsobí vitamín B12.

Kyselina listová zdroj: čerstvá listová zelenina, pečeň, mäso, vajcia

Vitamín C
Potrebný pre normálnu funkciu všetkých orgánov ľudského tela, kostí, zubov. Uľahčuje tvorbu červených krviniek, podporuje vstrebávanie železa, pomáha pri zlomeninách, podporuje zrážanie krvi, lieči skorbut. Podieľa sa na tvorbe medzibunkovej základnej hmoty a podporuje odbúravanie cholesterolu v cievach.

Vitamín C zdroj: čierne ríbezle, citrusové plody, šípky, kyslá kapusta, zemiaky, ovocie a zelenina

Vitamín C sa nachádza aj v citróne
Vitamín C sa nachádza aj v citrusovom ovocí

Vitamín H
Zúčastňuje sa pri štiepení tukov na nižšie zložky. Je aj rastovým hormónom.

Vitamín H zdroj: pečeň, mozog, obličky, žĺtok, mlieko, droždie a kvety harmančeka

Komentáre

Komentárov

Obchod so športovými potrebami, módnym športovým oblečením a doplnkami výživy.